Thema-avond 13 april 2022
Volle bak bij thema-avond
Op woensdag 13 april heeft Nieuwkoop Marketing samen met de gemeente Nieuwkoop een thema-avond georganiseerd als kick-off voor een nieuw recreatieseizoen. Het was erg fijn iedereen weer te mogen ontmoeten, nu dat eindelijk weer kon na twee jaar. De opkomst was groot; ruim 70 mensen kwamen op deze avond bijeen in de raadzaal van het gemeentehuis. Onder hen vooral ondernemers en organisaties uit de sector, enkele raadsleden en regionale contacten.
Wethouder Antoinette Ingwersen opent bijeenkomst
Wethouder Antoinette Ingwersen opende de bijeenkomst. Er is veel ontwikkeld de laatste jaren, zowel bij de ondernemers als in de marketing. Ze sprak uit bijzonder blij en trots te zijn op alle ontwikkelingen en stond ook stil bij de uitdagingen die de sector nu tegenkomt. Loekie Rijlaarsdam, voorzitter Nieuwkoop Marketing, blikte terug op wat er de laatste jaren tot stand gekomen is op het gebied van marketing. marketing. Ze gaf daarbij aan dat de ondernemers ook niet stil hebben gezeten, gezien het aantal nieuwe ondernemers, verbouwingen en initiatieven.
Nieuwe website, logo en materialen Ontdek Nieuwkoop
De eerste presentatie werd gegeven door Joke Pelser, marketeer van Nieuwkoop Marketing. Allereerst was er een terugblik op de marketingresultaten van 2021, die ondanks corona toch goed waren. In de nieuwe huisstijl met nieuw logo speelt de otter een hoofdrol. Ook de prachtige nieuwe website van Ontdek Nieuwkoop werd gepresenteerd. Zowel de otter, als symbool voor rust en natuur in Nieuwkoop, als de website werden bijzonder enthousiast ontvangen. Ook de nieuwe promotiematerialen zijn verfrissend en komen heel goed van pas, aldus de ondernemers. Zo is er een deursticker ontworpen met een QR-code naar de toeristische informatie, een toeristische kaart van nieuwkoop en diverse merchandising. Een meertalige infobrochure voor toeristen volgt dit voorjaar nog.
Aanleveren informatie
Om de website zo compleet en actueel mogelijk te maken, roept Nieuwkoop Marketing recreatieve en toeristische ondernemers en organisaties uit de gemeente Nieuwkoop met klem op om informatie te delen. Nieuwsberichten en evenementen, maar ook leuke blogs of verhalen of een mooie foto, alles is welkom. Joke Pelser:"Wij hebben geen redactie die altijd op pad is om foto's te maken of verhalen te schrijven. Dit moet echt bij jullie vandaan komen. De content van de website en die op onze sociale media zijn dus afhankelijk van wat er wordt aangeleverd. Er is een online formulier ontwikkeld waarmee je dit snel en eenvoudig kunt doen. Dit formulier staat onder aan de website in de footer."
Marco van Hoek, adviseur via City Consult
Marco van Hoek is adviseur van Nieuwkoop Marketing. De laatste twee jaar is hij adviserend geweest bij de ontwikkelingen en het bepalen van de strategische keuzes voor het beleidsplan en de financiën. Marco nam de zaal mee in de wereld van citymarketing en slogans. Met zijn heldere en praktische kijk op citymarketing en wat voorbeelden uit de praktijk wist hij de aanwezigen goed aan te zetten tot nadenken over hun eigen rol hierin. Marco: "Het is niet alleen de marketing die een gebied op de kaart zet. Als vervolgens het product niet klopt, dan blijven de gasten weg." Hij vervolgde: "Marketing en ondernemers moeten samen één verhaal over hun gebied uitdragen. Voor ondernemers ligt hier ook een belangrijke taak. Mensen komen waarschijnlijk niet 75 kilometer rijden alleen voor jouw bedrijf. Maar als ze er zijn vanwege het mooie gebied, komen ze mogelijk ook bij jou. Met elkaar laten zien wat Nieuwkoop te bieden heeft, werkt dan het beste."
Nieuwe kansen door meer verblijfstoeristen
Het tweede gedeelte van de avond werd gestart Dennis ter Beek van In Leisure, de projectontwikkelaar van het voormalige park "De Visotter" in Woerdense Verlaat. Dit park ontwikkelt de komende jaren ca. 150 nieuwe chalets waar de mensen het hele jaar kunnen boeken. Het park zal vanaf 2024 door Roompot worden geëxploiteerd. Het park zal zich met marketing richten op een doelgroep die van natuur, rust en kwaliteit houdt, die willen fluistervaren, fietsen, wandelen etc. Dit sluit goed aan bij de doelgroep van Nieuwkoop Marketing. De extra bezoekers (zo'n 600 per dag) bieden veel kansen voor de ondernemers in Nieuwkoop. Gespreksleider Leo Kooyman gaf gelegenheid tot vragen stellen en ideëen te opperen. Ook Frits Paymans, voorzitter van VVV Nieuwkoop, gaf zijn reactie en kondigde aan dat op het park in ieder geval een informatiezuil van VVV komt te staan.
Aanhaken bij regionale activiteiten
Joke Pelser belichtte tot slot de samenwerkingen die er zijn met de regio en hoe belangrijk dat is voor marketing. In samenwerkingen en in netwerken zoals het Groene Hart en de Oude Hollandse Waterlinie, maar ook met de Hollandse Plassen, de Rijn- en Veenstreek en het Hollandia Netwerk, wordt Nieuwkoop verbonden aan regionale activiteiten en ontwikkelingen. Hierdoor bestrijkt de promotie van Nieuwkoop een veel groter gebied. Dat Nieuwkoop onderdeel is van het Groene Hart weten veel mensen wel. Maar dat de Oude Hollandse Waterlinie hier loopt, is wellicht minder bekend. Omdat deze waterlinie dit jaar precies 350 jaar geleden werd ingesteld en zij de republiek Holland heeft gered, wordt er nu een jubileum gevierd. Met mooie activiteiten die we ook naar Nieuwkoop kunnen halen en waar ondernemers bij aan kunnen haken. De buitenexpositie "Linie van Boven" is in juni en juli op het Reghthuysplein te bezichtigen. In aanvulling op de samenwerkingen gaf Nieuwkoop Marketing aan ook overeeenkomsten te hebben gesloten met de uitgever van de recreatiekrant Peter Dirks van Skrid media en met Nieuwkoper.nl van Hans Disch.
Samenvatting
Marco van Hoek mocht een samenvatting geven waarin hij nog eens benadrukte hoe belangrijk het is dat we het samen verder oppakken. Marketing, ondernemers en gemeente. Dat de otter door ons allen moet worden ingezet, niet alleen als symbool voor Nieuwkoop, maar ook als uiting van samenwerking. Marco: "Gezien het toch geringe budget van Nieuwkoop Marketing is er in verhouding ongelooflijk veel gedaan, maar zullen er ook realistische keuzes gemaakt moeten worden. En juist daarom is het belangrijk dat Nieuwkoop Marketing het niet alleen hoeft te doen en de ondernemers ook meehelpen. Door de juiste informatie aan te leveren bijvoorbeeld, maar ook door samen nieuwe initiatieven te ontwikkelen op het gebied van recreatief aanbod."
Asluiting
Not just an otter village, an otter destination, otters spotten, otterdorp van Nederland, hotter than my otter? De otter spreekt tot de verbeelding en men ziet genoeg kansen daar iets mee te doen, zo blijkt uit de vele leuke reacties in de zaal en tijdens de gezellige borrel die volgde. Wethouder Ingwersen reageerde in haar afsluiting uitermate positief op alle promotie en nieuwe promotiemiddelen. Ook deed ze nogmaals een oproep naar de ondernemers om het gebied samen op de kaart te zetten en de middelen en media van Nieuwkoop Marketing daarbij te gebruiken. "Want met die otter gaat het vlotter!" aldus Antoinette Ingwersen.
Opening van voorzitter Loekie Rijlaarsdam