Nieuwkoop Marketing
Nieuwkoop Marketing
Organisatiestructuur - de stichting
De Stichting Nieuwkoop Marketing is opgericht (vanuit het in 2016 opgezetten Netwerk Ontdek Nieuwkoop) ter promotie van horeca, recreatie en toerisme in de gemeente Nieuwkoop. Het bestuur bestaat uit Loekie Rijlaarsdam (voorzitter), Leo Kooyman (Penningmeester), Frits Paymans (secretaris) en Annemarike Pieterse (algemeen bestuurslid). Het bestuur vergadert 1 x per maand. Daarnaast is er een bredere denktank i.o. die bestaat uit ondernemers en marketingdeskundigen en deze groep zal 2 x per jaar bijeenkomen. Ook zijn er externe adviseurs voor het stichtingbestuur en de marketeer aangetrokken.
Doelstellingen en doelgroepen
De doelstellingen van de stichting zijn enerzijds het beter bekend maken van het recreatieve aanbod in de gemeente Nieuwkoop om hier meer bestedingen te generen. Daarbij richten we ons bij het gebied passende recreatievormen en recreanten. Anderzijds willen we de sector verbinden en stamenwerkingen stimuleren om tot een passend aanbod te komen dat voorziet in de behoefte van de doelgroepen. De doelgroepen waar wij ons op richten zijn 1. de rust- en natuurminnende recreant en toerist, 2. wandelaars en fietsers, 3. waterrecreanten 4. de kunst- en cultuurliefhebbers en 5. liefhebbers van kleinschalige evenementen.
Wat is er gerealiseerd
- Oprichting Stichting Nieuwkoop Marketing met driewekelijkse overlegstructuur
- Eerste aanspreekpunt gemeente met betrekking tot recreatie en toerisme
- Betrokken bij het opstellen van de gemeentelijke beleidsvisie recreactie en toerisme
- Regelmatig overleg met wethouder en beleidsambtenaar recreatie en toerisme
- Marketeer aangesteld
- Adviseurs aangetrokken
- Samenwerkingen met andere netwerken en initiatieven zoals VVV, VON, Hollandse Plassen, ECN, BIZ, KN Horeca Nieuwkoop, etc.
- Betrokken bij aanstelling van en samenwerking met centrummanager
- COVID19: Ondersteuning horeca met startpagina Afhalen en Bezorgen
- COVID19: Ondersteuning detailhandel met startpagina Click en Collect
- 2 x Promotiefilm Nieuwkoop ontwikkeld
- Netwerkbijeenkomsten georganiseerd
- Inspiratiesessie georganiseerd voor ondernemers
- Partnerwerving continue
- Professionele marketing en communicatie ingezet:
- Toeristische informatie portal www.ontdeknieuwkoop.nl gemaakt
- Uitbreiding Engelstalige versie gemaakt
- Social media kanalen professioneel opgezet en uitgebouwd tot goed bekeken media met groot bereik
- Op de hoogte houden ondernemers via nieuwsbrieven
- UIT agenda gerealiseerd
- Sterke regionale samenwerking opgezet
- Vertegenwoordiging in Rijn- en Veenstreek en Groene Hart
- Gebruiken communicatieplatvormen van derden, zoals Groenehart.nl
- Samenwerking met print media zoals de Recreatiekranten Nieuwkoop en Kaag en Braassem, Alphen Linkt, Groene Hart Magazine, Hollandse Plassen, Gemeentegids Nieuwkoop, Nieuwkoops Nieuws, Rabo Magazine, Discover Benelux, Sloep!, Bijzonder Plekje etc.
- Eigen magazine Ontdek Nieuwkoop in 2017, 2018 en 2019 uitgegeven
- Verspreiding magazines op beurzen en recreatieve locaties
- Regelmatig inzet van influencers om gebied op de kaart te zetten
- Instameets met influencers georganiseerd
- Diverse winacties gepubliceerd iswm ondernemers
- Nieuwe huisstijl, logo en verhaallijn ontwikkeld in 2022
- Nieuwe website ontwikkeld in 2022
- Cross mediale promotiematerialen in nieuwe huisstijl ontwikkeld in 2022
- Recreatieve kaart ontwikkeld
Onze ambities
Ambities netwerk en organisatie
- Organisatie en netwerk verstevigen
- Versterken van samenwerkingen en ondersteunen van initiatieven
- Partners en sponsoren aantrekken
- Sector detailhandel beter laten aansluiten
Ambities communicatie en promotie
- De otter 'Spotter' inzetten voor storytelling en promotieacties
- Nieuwsbrief voor toeristen ontwikkelen
- Toolkit online en offline realiseren
- Uitbreiding website met Duitstalige versie
- Campagnes lanceren
- Meertalige informatieflyers
- Online ambitie 100.000 plus websitebezoeken op jaarbasis (groei 20%)
- Bereik van 1.000.000 plus sociale media accounts per jaar (vasthouden)
- Groei aandacht in print media van derden
- Groei deelacties in online media van derden
Ambities versterken recreatie en toerisme
- Onderzoek informatievoorziening
- Versterken arrangementen aanbod
- Versterken sector cultuur
- Versterken verblijfsaccommodaties
- Regionale marketing en promotie verder uitbouwen
- Samenwerkingen met regionale partners versterken
Ambities evenementen
- Samenwerking met Event Center Nieuwkoop en andere organisatoren voor herkenbare en effectieve promotiestrategie en uitingen
- Ondersteunen gratis toegankelijke evenementen voor een breed publiek zoals Smedendagen en Tulip Festival
- viering 350 jaar Oude Hollandse Waterlinie in 2022
- Aansluiting regionale evenementen