Nieuwkoop Marketing

Nieuwkoop Marketing

Nieuwkoop Marketing 

Organisatiestructuur - de stichting

De Stichting Nieuwkoop Marketing is opgericht (vanuit het in 2016 opgezetten Netwerk Ontdek Nieuwkoop) ter promotie van horeca, recreatie en toerisme in de gemeente Nieuwkoop. Het bestuur bestaat uit Loekie Rijlaarsdam (voorzitter), Leo Kooyman (Penningmeester), Frits Paymans (secretaris) en Annemarike Pieterse (algemeen bestuurslid). Het bestuur vergadert 1 x per maand. Daarnaast is er een bredere denktank i.o. die bestaat uit ondernemers en marketingdeskundigen en deze groep zal 2 x per jaar bijeenkomen. Ook zijn er externe adviseurs voor het stichtingbestuur en de marketeer aangetrokken. 

Doelstellingen en doelgroepen

De doelstellingen van de stichting zijn enerzijds het beter bekend maken van het recreatieve aanbod in de gemeente Nieuwkoop om hier meer bestedingen te generen. Daarbij richten we ons bij het gebied passende recreatievormen en recreanten. Anderzijds willen we de sector verbinden en stamenwerkingen stimuleren om tot een passend aanbod te komen dat voorziet in de behoefte van de doelgroepen. De doelgroepen waar wij ons op richten zijn 1. de rust- en natuurminnende recreant en toerist, 2. wandelaars en fietsers, 3. waterrecreanten 4. de kunst- en cultuurliefhebbers en 5. liefhebbers van kleinschalige evenementen.  

Wat is er gerealiseerd

  1. Oprichting Stichting Nieuwkoop Marketing met driewekelijkse overlegstructuur
  2. Eerste aanspreekpunt gemeente met betrekking tot recreatie en toerisme
  3. Betrokken bij het opstellen van de gemeentelijke beleidsvisie recreactie en toerisme 
  4. Regelmatig overleg met wethouder en beleidsambtenaar recreatie en toerisme
  5. Marketeer aangesteld
  6. Adviseurs aangetrokken
  7. Samenwerkingen met andere netwerken en initiatieven zoals VVV, VON, Hollandse Plassen, ECN, BIZ, KN Horeca Nieuwkoop, etc. 
  8. Betrokken bij aanstelling van en samenwerking met centrummanager
  9. COVID19: Ondersteuning horeca met startpagina Afhalen en Bezorgen
  10. COVID19: Ondersteuning detailhandel met startpagina Click en Collect
  11. 2 x Promotiefilm Nieuwkoop ontwikkeld
  12. Netwerkbijeenkomsten georganiseerd
  13. Inspiratiesessie georganiseerd voor ondernemers
  14. Partnerwerving continue
  15. Professionele marketing en communicatie ingezet:
  16. Toeristische informatie portal www.ontdeknieuwkoop.nl gemaakt 
  17. Uitbreiding Engelstalige versie gemaakt 
  18. Social media kanalen professioneel opgezet en uitgebouwd tot goed bekeken media met groot bereik 
  19. Op de hoogte houden ondernemers via nieuwsbrieven
  20. UIT agenda gerealiseerd
  21. Sterke regionale samenwerking opgezet
  22. Vertegenwoordiging in Rijn- en Veenstreek en Groene Hart
  23. Gebruiken communicatieplatvormen van derden, zoals Groenehart.nl 
  24. Samenwerking met print media zoals de Recreatiekranten Nieuwkoop en Kaag en Braassem, Alphen Linkt, Groene Hart Magazine, Hollandse Plassen, Gemeentegids Nieuwkoop, Nieuwkoops Nieuws, Rabo Magazine, Discover Benelux, Sloep!, Bijzonder Plekje etc. 
  25. Eigen magazine Ontdek Nieuwkoop in 2017, 2018 en 2019 uitgegeven 
  26. Verspreiding magazines op beurzen en recreatieve locaties
  27. Regelmatig inzet van influencers om gebied op de kaart te zetten
  28. Instameets met influencers georganiseerd
  29. Diverse winacties gepubliceerd iswm ondernemers
  30. Nieuwe huisstijl, logo en verhaallijn ontwikkeld in 2022
  31. Nieuwe website ontwikkeld in 2022
  32. Cross mediale promotiematerialen in nieuwe huisstijl ontwikkeld in 2022
  33. Recreatieve kaart ontwikkeld

Onze ambities

Ambities netwerk en organisatie

  • Organisatie en netwerk verstevigen 
  • Versterken van samenwerkingen en ondersteunen van initiatieven
  • Partners en sponsoren aantrekken
  • Sector detailhandel beter laten aansluiten

Ambities communicatie en promotie 

  • De otter 'Spotter' inzetten voor storytelling en promotieacties
  • Nieuwsbrief voor toeristen ontwikkelen
  • Toolkit online en offline realiseren
  • Uitbreiding website met Duitstalige versie
  • Campagnes lanceren
  • Meertalige informatieflyers
  • Online ambitie 100.000 plus websitebezoeken op jaarbasis (groei 20%)
  • Bereik van 1.000.000 plus sociale media accounts per jaar (vasthouden)
  • Groei aandacht in print media van derden
  • Groei deelacties in online media van derden

Ambities versterken recreatie en toerisme

  • Onderzoek informatievoorziening 
  • Versterken arrangementen aanbod
  • Versterken sector cultuur
  • Versterken verblijfsaccommodaties
  • Regionale marketing en promotie verder uitbouwen
  • Samenwerkingen met regionale partners versterken

Ambities evenementen 

  • Samenwerking met Event Center Nieuwkoop en andere organisatoren voor herkenbare en effectieve promotiestrategie en uitingen
  • Ondersteunen gratis toegankelijke evenementen voor een breed publiek zoals Smedendagen en Tulip Festival
  • viering 350 jaar Oude Hollandse Waterlinie in 2022
  • Aansluiting regionale evenementen