Groene Hart Toerisme Dag overtreft verwachtingen

Groene Hart Toerisme Dag overtreft verwachtingen

Eerste Groene Hart Toerisme Dag overtreft verwachtingen op alle fronten

 

Op maandag 18 november heeft voor de eerste keer de Groene Hart Toerisme Dag plaatsgevonden in Woerden. De organisatie kijkt terug op een bijzonder succesvolle middag, waar maar liefst 175 belangstellenden op af zijn gekomen. Daarmee was de zaal volledig bezet. De ondernemers, organisaties, gemeenten en provincies konden elkaar op deze dag ontmoeten en laten inspireren om recreatie en toerisme in het Groene Hart te gaan versterken.

 

In een korte introductie werd het doel van de dag besproken. Onder de merknaam ‘Het Groene Hart van Holland’ moet het gebied meer bekendheid krijgen als aantrekkelijke regio om te recreëren. Het plan is om dit in gezamenlijkheid aan te pakken. Momenteel zijn er al 15 aangesloten gemeenten en de aanpak van onderaf is uniek te noemen. In de Stichting Groene Hart Verbinders werken de marketeers van deze gemeenten enthousiast samen aan de promotie van het hele Groene Hart.

 

De sprekers (Anouk van Eekelen van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC), Erik Braun van de Erasmus Universiteit en Bastiaan Overeem van Visit Veluwe) belichtten allemaal op hun eigen wijze en vanuit hun eigen expertise de succesfactoren voor regiomarketing, de kansen voor het Groene Hart én het belang van samenwerking. Gedeputeerde Willy de Zoete van de provincie Zuid-Holland sloot het eerste gedeelte af.

 

Na een korte pauze was het podium voor een aantal inspirerende Groene Hart organisaties met een uniek verhaal. Als eerste de nieuw te openen Cheese Experience uit Gouda, de bijzondere Molenviergang in Aarlanderveen en tot slot het wervelende succesverhaal van Avonturenboerderij Molenwaard.

 

Tijdens de netwerkborrel was er een infomarkt waar gemeenten hun recreatieve aanbod konden delen. Op deze infomarkt was ook de Stichting Groene Hart Verbinders aanwezig die uitvoering geeft aan de merkversterking van Het Groene Hart van Holland. De marketingplannen en reeds ontwikkelde producten werden gepresenteerd en bijzonder goed ontvangen.

 

Het was een geslaagde start met veel nieuwe inspiratie en ontmoetingen. De reacties van de aanwezigen waren unaniem zeer lovend. Voorzitter Kees van Velzen: “Het staat vast dat de Groene Hart Toerisme Dag voor herhaling vatbaar is. Voor de toekomst wil ik benadrukken dat de samenwerkende partijen (provincie, gemeenten, organisaties en ondernemers) recreatie en toerisme in het Groene Hart Hoog op de agenda zetten. En dat we ons nog meer gaan richten op de verbetering van voor toerisme basale zaken zoals gastvrijheid en verblijfsrecreatie. Het is van het grootste belang dat de provincies dit integraal blijven ondersteunen.“

auteur: Groene Hart van Holland